In 5 stappen naar een zorgeloze kerst en een opgeruimd 2019!

anago-in-5-stappen-naar-een-zorgeloze-kerst-en-een-opgeruimd-2019-1.jpg

Als je hoofd vol zit met dingen die je nog moet doen, zoals cadeautjes kopen, kerstboom opzetten, schoonmoeder uitnodigen, een nieuwe zorgverzekering uitzoeken, toch nog wat goede voornemens bedenken en o ja, niet vergeten, winterbanden onder de auto leggen en kerstdiner voorbereiden. Had je al ergens opgeschreven dat die bevestiging van het huisje in de voorjaarsvakantie ook nog gedaan moet worden?

Kortom genoeg redenen om ’s nachts wakker te liggen of je niet goed te kunnen concentreren.

Wil je weten hoe je dit op een eenvoudige manier ‘Agile’ kunt organiseren? Dit zijn de vijf stappen tot succes met de Getting Things Done® methode.

 

1. Verzamel en maak je hoofd leeg

Een vol hoofd is het recept voor rusteloosheid. Maak je hoofd leeg en schrijf alles op in een ‘brain-dump-lijst’. Het maakt niet uit in welke volgorde je het opschrijft – en ook niet waarop. Een blocnootje, een geel memoblaadje, een echte app op je telefoon zoals Todoist of RememberTheMilk. Alles is goed. Nu hoef je alleen nog maar te onthouden waar je dat lijstje hebt gelaten…

 

2. Verduidelijk en prioriteer

Is het duidelijk wat je bedoelt met een bepaald ding op je lijstje? Kun je er nu iets mee? Zo nee, gooi het dan weg, streep het af of bewaar voor later. Als je er wel iets mee kan, bepaal dan wat de volgende actie is. Duurt dit minder dan twee minuten? Doe het dan gelijk! Zo niet, laat iemand anders het doen of zet het op het juiste lijstje.

Your Mind is for Having Ideas, not Holding Them.
— David Allen
 

3. Organiseer in thematische lijstjes

Zet acties die bij elkaar horen bij elkaar in een apart lijstje. Maak een lijstje voor de kerstinkopen, een lijstje met terugbelacties, een lijstje voor oudejaarsavond en een lijstje voor de vakantie. Waarschijnlijk heb je privélijstjes en lijstjes voor je werk.

 

4. Reflecteer

Bekijk wekelijks je lijstjes en schoon ze op. Moet er meer bij? Wat kan er af? En maak je hoofd weer leeg.

 

5. Doe het!

En de laatste stap is natuurlijk het uitvoeren van de acties op de lijst. En ga nu niet iets uitstellen omdat je er tegenaan hikt. Heb je hier moeite mee? Bekijk dan deze video... en Eat that Frog!


Wil je meer lezen over Getting Things Done®? Dan is dit misschien een leuk kerstcadeautje voor onder de boom.

Wil je meer weten over hoe Anago je kan helpen met het implementeren van Agile Planning binnen jouw organisatie, download dan ons whitepaper.