Werkt sprintplanning echt vertragend?

anago_9678.jpg

Het kan soms contra-intuïtief lijken als je een bepaald dossier aan de kant moet leggen, om verder te gaan met een ander dossier. Als je toch alle taken van een dossier moet oppakken, kun je dan niet beter zo snel mogelijk een dossier afronden, zodat je daarna volledig gefocust bent op het volgende dossier?

Wanneer je echter werkt volgens de sprintplanning principes, dan pak je van elk dossier slechts één taak op per sprint. De volgende taak komt in de volgende sprint, enzovoort. Hieronder het voorbeeld van een eenvoudig dossier van drie stappen* en de daarbij behorende doorlooptijd:

Blog25_Plaatje1.png

Stel de taken kosten respectievelijk 1, 2 en 2 dagen, dan kan het dossier idealiter binnen een week zijn afgerond.

Blog25_Plaatje2.png

Waarom hebben wij bij Anago dan toch de overtuiging dat sprintplanning beter is voor de klant?

Dit komt doordat tijd altijd een schaarse factor is. De tijd die je besteedt aan het ene dossier kun je niet besteden aan een ander dossier. Als je dan, in al je enthousiasme, stug doorwerkt aan een dossier, dan kan je daarmee gemakkelijk de deadlines missen van andere dossiers.

Hieronder een voorbeeld van hoe zoiets kan gaan in Sprintplanning:

Blog25_Plaatje3.png

Daarin hebben we vijf dossiers, allen met een eigen deadline (dossier ‘W1’ heeft een deadline over één week, W2 over twee weken, enzovoort).

In de eerste week pak je de taken op van dossier W1-W3, vervolgens W2-W4, etc. Als je zo te werk gaat, zie je dat alle dossiers in principe binnen de deadlines afgerond kunnen worden.

Blog25_Plaatje4.png

In dezelfde situatie start je maandagochtend voortvarend met dossier ‘W3’ en doordat je lekker bezig bent, pak je ook gelijk de tweede en derde taak erbij. In één week kan je dus het dossier afronden en de klant is zeer tevreden.

Echter daarna ga je verder met de nog liggende werkvoorraad; als gevolg van je werk aan het derde dossier, zijn de eerste twee dossiers helaas blijven liggen en kan je de deadline niet meer halen. Waar de klant van dossier W3 dus erg tevreden is, heb je daar twee ontevreden klanten voor terug.

Uiteraard zie je in dit vereenvoudigde voorbeeld snel waar het fout gaat, maar in een situatie met 50 openstaande dossiers, met ieder 10-20 taken, heb je dat overzicht niet.

In zo’n situatie kan je veel beter vertrouwen op de Sprintplanning, dan op je onderbuikgevoel.

Meer weten wat Anago kan betekenen in het maken van een slimme Sprintplanning?

Neem dan contact met ons op!

*Bij het opdelen van een dossier in stappen moet je rekening houden met de doorlooptijd. Een dossier dat in zes weken klaar moet zijn, kan je dus maximaal in zes afhankelijke stappen opdelen (taken die niet afhankelijk van elkaar zijn, kunnen parallel worden uitgevoerd).