To Plan or Not to Plan

Als je organisaties vraagt waarom ze veranderen of reorganiseren, krijg je veelal de reactie dat het moet omdat de kosten omlaag moeten, de markt is veranderd of wetgeving dat vereist. Dit is gebleken uit het onderzoek naar Planning Maturity dat Anago heeft gedaan onder haar relaties. Maar weinig van de ondervraagden was zelf de veroorzaker van de veranderingen in de markt ofwel de ‘Disruptor’.

Disruptive Innovation is een term die is bedacht door Clayton Christensen voor de plotseling opkomende nieuwe spelers in een bestaande markt. Voorbeelden hiervan zijn bol.com die de verkoop van boeken definitief heeft veranderd en Uber die een compleet nieuwe markt heeft geïntroduceerd naast de bestaande taximarkt. Kenmerkend van een nieuwkomer is dat het producten eenvoudiger en toegankelijker maakt. Daarnaast moet de hele dienstverlening rondom het product tien keer beter zijn dan het oude product. Vergelijk het bestelgemak, gratis bezorging de volgende dag, omruilen zonder problemen van bol.com met de oude boekhandel of elektronicazaak.

Disruptive Innovation heeft niet alleen effect op de eigen processen, maar ook op die van de concurrenten. Alle services dienen te worden geleverd met een zo hoog mogelijk service level tegen zo laag mogelijke kosten. Dit kan alleen worden bereikt als er een continue balans is tussen de vraag naar capaciteit en het aanbod van capaciteit. Dit houdt in dat er gepland moet worden op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Het plannen kan worden vergeleken met een rivier. De bodem is rotsachtig en iedere rots stelt een probleem voor in het proces. Bijvoorbeeld slechte forecasts of een hoog ziekteverzuim. Een boot kan gemakkelijk over de rotsen varen als er voldoende water in de rivier is. Lees: als er voldoende medewerkers zijn.

To-plan-or-not-to-plan-1.jpeg

Wanneer Operational Excellence wordt nagestreefd, wordt het waterniveau verlaagd. In eerste instantie moeten dan ook de problemen worden opgelost die boven het water uitsteken. De lean projecten pakken deze onderwerpen aan. Daarna zal het resterende water (medewerkers) zodanig verdeeld moeten worden dat de boot kan varen. Voor dit doel moeten de juiste planningsprocessen worden ingericht.

To-plan-or-not-to-plan-2.jpeg

De opbrengsten van planning liggen op verschillende gebieden:

  • Efficiëntere toewijzing van medewerkers
  • Reductie van leegloop en reductie van doorlooptijden
  • Continu inzicht in de bezetting