De Sales & Operations Planning uitdaging

Operationele sales planning (S&OP) is voor veel organisaties een lastige taak. Bij dit proces zijn veel verschillende afdelingen betrokken, variërend van Key Account Managers tot de Baseline Planners. Daarnaast zijn de operationele sales plannen en de marketing planning vaak niet op elkaar afgestemd, omdat beide eigen optimalisaties nastreven. Maar al te vaak worden deze plannen overgelaten aan individuen binnen de organisatie en uitgevoerd met spreadsheets met alle bijkomende risico's en nadelen.

 

Effecten

De versnipperde en inefficiënte wijze van plannen, kosten de sales- en marketingteams veel kostbare tijd. In plaats van het bedenken van geweldige nieuwe marketingcampagnes, wordt tijd gespendeerd aan het aan elkaar plakken van verschillende spreadsheets. Erger nog, dit proces leidt tot een mogelijk groter probleem: onnauwkeurige financiële planning.

 

In één keer goed

Onze visie is dat het sales- en operationsplanning-proces één geïntegreerd geheel moet vormen, waarbij alle afdelingen zijn aangehaakt. Dit zorgt ervoor dat de plannen tijdig en volledig worden gemaakt en dat ze het gezamenlijke organisatiedoel nastreven. Dit leidt tot minder vaak een 'nee' verkopen, een beter inzicht in de opbrengsten van trade promotions en betere voorspellingen.

 

Scanmar-stock-photography-31.jpg

PlanCaster

In samenwerking met ScanmarQED heeft Anago op basis van het Anago-platform PlanCaster ontwikkeld. PlanCaster is onderdeel van de Sales & Operations Planningoplossing van ScanmarQED en wordt gebruikt voor het maken van volumevoorspellingen (Demand Planning) in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en Consumer Packaged Goods (CPG) industrie.

De oplossing bestaat uit het statistisch voorspellen van de vraag naar producten, het zetten van verkoopdoelen en het plannen van trade promotions (bijvoorbeeld "2 halen = 1  betalen"-acties) en marketing acties (bijvoorbeeld merkpromoties tijdens de Olympische Spelen).

 
 

Base Line Planner

De eigenschappen van een product(categorie) bepalen welke voorspelmethode gekozen moet worden. PlanCaster biedt een ruime verzameling statistische methoden en spreading/allocatiemodellen: 

  • Single/double exponential smoothing
  • Holt-Winters
  • Lineaire and niet-lineaire trends
  • Seizoenspatronen
  • Automatische data correctie methoden
  • Kalendereffecten
  • Regressie met exogene variabelen
 

Trade Promotions en Marketing Planning

Trade Promotion Planner (TPM)  en Marketing Plan Manager (MPM) zijn PlanCaster S&OP modules die gebruikt worden voor het plannen en volgen van trade promotions en marketingevenementen en -campagnes. De modules worden gebruikt voor de complete workflow van idee-fase tot uitvoering en evaluatie. De gemaakte afspraken en volume-effecten zoals kannibalisatie en forward buying worden uitgerekend en geïntegreerd met het totale demand plan.