Hoe zet je specialisten en generalisten op de juiste manier in?

Een belangrijk onderdeel van een goede personeelsplanning is de skill matrix. Hierin staat welke taken elke medewerker kan uitvoeren. In dit blog ga ik dieper in op hoe dit samenhangt met hun vaardigheden en hun inzetbaarheid.

Twee categorieën

Medewerkers kun je grofweg indelen in twee categorieën: generalisten en specialisten. De afbeelding hieronder vat beide groepen goed samen.

Specialist

  • gedetailleerde kennis over één onderwerp
  • experts in hun vakgebied
  • één taak in het bedrijfsproces
  • Generalist

  • kennis over verschillende onderwerpen
  • meerderde vaardigheden
  • uiteenlopende taken in het bedrijfsproces
  • Generalisten zijn bijvoorbeeld administratieve medewerkers bij een dossierorganisatie. Zij pakken verschillende stappen op in het proces, zoals het openen en sluiten van dossiers en het schrijven van rapportages. Bij specialisten kun je denken aan artsen in een keuringstraject of medewerkers die bevoegd zijn wettelijke beslissingen te maken.

     

    Wie zet je in?

    Bij het maken van een langetermijnplanning is het van groot belang dat je rekening houdt met de specialisten en generalisten in je team. Beide categorieën hebben voor- en nadelen.

     

    Specialisten zijn veel minder flexibel in het bedrijfsproces, omdat ze geen andere taken uitvoeren. Daarnaast kost het verkrijgen van een specialisme meer tijd, waardoor specialisten meestal schaarser zijn. Dit zien we vaak terug in de knelpunten van een proces; deze zijn doorgaans te vinden bij de taken van specialisten.

    Anderzijds zijn specialisten experts in hun vakgebied, waardoor ze ingewikkelde taken sneller kunnen en mogen afhandelen.

    Generalisten kunnen op meerdere plekken worden ingezet en zijn dus vrij flexibel. Bij capaciteitsproblemen kunnen ze gemakkelijk een andere taak oppakken om achterstanden weg te werken.

    Echter, generalisten zijn geen experts waardoor werkzaamheden langer kunnen duren dan wanneer uitgevoerd door een specialist. Daarbij hebben generalisten niet altijd de kwalificaties om complexe stappen van het proces uit te voeren.

     

    Ga voor de juiste combinatie

    Voor vrijwel alle bedrijfsprocessen heb je zowel generalisten als specialisten nodig. Het is dus van belang dat je beide groepen op de juiste manier inzet. Hierbij moet je voor elke groep rekening houden met verschillende factoren. Zo is het plannen van specialisten vrij lastig, omdat ze essentieel zijn voor het bedrijfsproces en een foute planning wat hen betreft veel kan veroorzaken.

    Generalisten zijn breed inzetbaar maar voor deze groep geldt dat ze de juiste taak op het juiste moment moeten doen. Zo houden ze de specialisten, vaak de bottleneck, aan het werk en zorgen ze voor een gestroomlijnd proces.

    Meer weten hoe Anago deze twee categorieën inzet voor een sterke personeelsplanning, neem dan contact met ons.