Meer over
Workforce management

Het juiste personeel op de juiste plek op het juiste moment

Wat is workforce management?

 

Workforce management omvat het gehele proces van voorspellen van het werkaanbod, plannen van de beschikbare capaciteit en kennis, het matchen van vraag en aanbod, het monitoren en analyseren van de realisatie en het bijsturen hierop. Dit vindt plaats op operationeel, tactisch en strategisch niveau, typisch met een horizon van enkele weken tot meerdere jaren.

 
Workforce Management Cyclus

Cyclus

Binnen Workforce management doorloop je iedere periode een aantal stappen die op hoofdlijnen hetzelfde zijn voor iedere organisatie, maar die anders geïmplementeerd kunnen worden. Het voorspellen van het werkaanbod kan met behulp van statistische technieken en seizoenspatronen, maar kan ook op basis van inschattingen van expert medewerkers. Hetzelfde geldt ook voor het matchen: dit kan volledig handmatig gebeuren, maar ook volledig automatisch waarbij het systeem een voorstelscenario genereert en de planner dit aanpast.

Genereer scenario’s

Gebruik Workforce management om beslissingen te ondersteunen over het prioriteren van werk en de inzet van capaciteit. Anago voor Workforcemanagement gebruikt verschillende variabelen om het effect op kpi’s zoals doorlooptijd, tijdigheid en benutting van de capaciteit te bepalen:

  • maak verschillende aanbodprognoses om het effect van een hogere of minder hoge instroom te bepalen

  • Leid medewerkers op in nieuwe competenties

  • Zet capaciteitsmaatregelen in zoals de inzet van een externe flexibele schil

Integratie met workflow en operationele planning

Workforce management wordt pas echt goed toegepast als het wordt geïntegreerd met de workflowsystemen en de operationele planning. Workforce management wordt gebruikt om de juiste randvoorwaarden te scheppen voor een succesvolle uitvoering. Er wordt gezorgd voor voldoende capaciteit om het werk in de juiste volgorde te verwerken. Binnen dit kader kan de operationele planning dit inplannen en beslissingen over de allocatie van medewerkers en volgorde in activiteiten kan worden gedeeld met het workflowsysteem.

Welke voordelen heeft Workforce management?

Altijd inzicht

Anago voor Workforce management simuleert precies wat er met het werk in de keten gebeurt. Hierdoor krijg je direct inzicht in de tijdigheid (SLA’s) van de productie en de benutting van de capaciteit. Signaleer tijdig knelpunten in de toekomst zoals achterstanden of het niet goed benutten van de medewerkers.

 

Tactische planning in Anago

 

Betere voorspellingen

Door gebruik te maken van de juiste voorspellingsmethodiek en historische cijfers kan een accuratere voorspelling van de vraag in de toekomst gemaakt worden. Ook kunnen verschillende scenario’s met elkaar vergeleken worden om zo tot een geïnformeerde keuze te komen.

Integratie met workflow en zaakvolgsystemen

Anago voor Workforce management is gemakkelijk te integreren met operationele systemen zodat altijd een actuele werkvoorraadstand beschikbaar is. Daarnaast kan de planning worden gedeeld met de operationele systemen zodat de operationele planners en de medewerkers de planning kunnen uitvoeren.

Workforce management in de praktijk

Cygnific is het customer contact center van AirFrance KLM en handelt wereldwijd al het telefonie-, e-mail, chat- en social media verkeer af in verschillende talen en markten. Workforce management wordt gebruikt om voorspellingen te maken van de verwachte vraag, skill management, planning van de bezetting en het matchen van vraag en aanbod. De planning van capaciteit wordt vervolgens gebruikt voor het roosteren van de medewerkers op korte termijn.

Anago oplossingen

Anago helpt organisaties met het inrichten van workforce management op basis van het Anago platform. Hierbij worden onderdelen ingezet zoals vraagvoorspelling, capaciteitsplanning, scenario management en operationele planning. Passend bij de organisatie en aanpasbaar in de toekomst.

Korte lijst met mogelijkheden:

  • Ondersteuning voor verschillende type activiteiten zoals projecten, opdrachten/aanvragen en kort-cyclisch werk

  • Forecasting van verwacht werk op basis van statistieken of inschattingen

  • Beschikbaarheidsplanning en kennismatrix van medewerkers

  • Automatische allocatie van werk en berekening van knelpunten

  • Aansluiting op de operationele planning.

 Eén oplossing voor planning en uitvoering

Kijk ook naar andere Anago oplossingen die de complete planningsbehoefte kunnen afdekken.