Meer over
Agile Planning

Alles gericht op een efficiënte doorstroming

Wat is agile planning?

 

Agile planning is een werkwijze die afkomstig is uit de softwareontwikkeling. Het wordt ook wel Scrum planning of Sprint planning genoemd. In plaats van lange doorlooptijden splitst Agile Planning grote projecten in kleinere taken, zodat deze in overzichtelijke ‘Sprints’ kunnen worden opgepakt.  Het idee hierachter is om alleen de nabije toekomst in te plannen. Waarom zou je iets gedetailleerd plannen als je weet dat de werkelijkheid anders gaat uitpakken?

 

Agile planning voor jou bedrijf

We passen het principe van Agile planning toe op administratieve organisaties, waarbij aanvragen, dossiers of zaken op een agile manier worden verwerkt. Een aanvraag kun je zien als een klein project en de taken binnen de aanvraag kun je op een agile manier verwerken. Door te koppelen met onderliggende systemen heb je altijd een actueel inzicht in de voorraden en neem je de juiste beslissingen over de verwerking.

 

Duidelijk overzicht op de langere termijn

Anago Agile planning maakt een combinatie van onderhanden werk, de backlog en verwacht werk om een matching te maken met de beschikbare capaciteit en kennis. Dit geeft inzicht in mogelijke knelpunten in de capaciteit en in de verwachte doorlooptijd van de dossiers of zaken.

Welke voordelen heeft Agile planning?

Het agile werken biedt de volgende voordelen:

  • Teamleden helpen elkaar

  • Effectiever gebruik resources

  • Realistische planning (en dus betere werkdruk verdeling)

  • Beter inzicht in voortgang en een voorspelbaardere productie

Anago koppelt direct met het onderliggende zaaksysteem waardoor alle dossiers, aanvragen of taken zichtbaar zijn. Aan de hand van de werkvoorraad en prioriteitsregels wordt de volgorde bepaald.

Toewijzen van taken aan teams en sprints gebeurt op basis van beschikbare capaciteit en kennis.

Tijdens de sprint biedt Anago een real-time inzicht in de voortgang van de sprint. Hierin wordt getoond welke taken open staan, zijn afgerond, welke zijn geblokkeerd en welke zijn toegevoegd. Op basis van het sprint dashboard kan worden bijgestuurd.

Agile planning in de praktijk

Agile Planning in een Bezwaar- en Beroep proces

Kenmerkend van een bezwaar- en beroepproces is dat de doorlooptijd vaak enkele weken in beslag neemt en dat er verschillende rollen bij betrokken zijn. Dit betekent dat er gelijktijdig veel zaken in de werkvoorraad zitten en medewerkers de juiste taken moeten oppakken.

In plaats van dossiers toe te wijzen aan medewerkers, hebben we ervoor gekozen om te werken met een centrale teamvoorraad. Binnen deze voorraad wordt door het Anago systeem de beste volgorde bepaald om de taken af te werken. Deze volgorde houdt rekening met de wettelijke termijn, eventuele dwangsommen en schaarse capaciteiten.

De medewerkers maken zelf iedere week een planning van welke taken ze op gaan pakken binnen de komende week.

Anago oplossingen

Anago helpt organisaties met het opstellen van hun capaciteitsplanning met software die gekoppeld kan worden aan bestaande systemen. Op deze manier krijg je inzicht in drukke periodes en tekorten in specifieke functies. Hierdoor kun je op tijd reageren op veranderingen in het werkaanbod of de beschikbare capaciteit met de juiste maatregelen. Zo voorkom je achterstanden en een hoge werkdruk.

Korte lijst met mogelijkheden:

  • Ondersteuning voor verschillende type activiteiten zoals projecten, opdrachten/aanvragen en kort-cyclisch werk

  • Forecasting van verwacht werk op basis van statistieken of inschattingen

  • Beschikbaarheidsplanning en kennismatrix van medewerkers

  • Automatische allocatie van werk en berekening van knelpunten

  • Aansluiting op de operationele planning.

Agile planning die 100% aansluit op het bedrijfsproces

Kijk ook naar andere Anago oplossingen die de complete planningsbehoefte kunnen afdekken.